- ZHODNOTENIE PLNENIA CIEĽOV PROJEKTU
Hlavným cieľom projektu bolo prostredníctvom vytvoreného inovatívneho vzdelávacieho programu založeného na bádateľsky orientovanej výučbe tematicky vychádzajúcej zo štúdia na Strojníckej fakulte podporiť učenie sa cudzieho jazyka a podporiť rozvoj kľúčových kompetencií s dôrazom na základné kompetencie v oblasti vedy a techniky, matematickú kompetenciu a kompetenciu komunikácia v cudzích jazykoch, spoločenskú a občiansku kompetenciu. Tento cieľ bol naplnený prostredníctvom tvorby jedinečného obsahu vzdelávania a realizácie dvoch cyklov letnej školy. Hra, manuálne tvorenie a vlastné bádanie o pohybe a kolesách boli základným motívom. Snahou bolo priblížiť ich význam i radosť, ktorú prinášajú. Cudzí jazyk tak prostredníctvom týchto aktivít nebol jazykom, ktorý sa deti počas prázdnin učili, ale jazykom, v ktorom sa zabávali a komunikovali. Aktivity priniesli deťom nielen motiváciu učiť sa cudzí jazyk aj prostredníctvom na prvý pohľad netradičných tém, ale podporili aj ich interpersonálne zručnosti pri tímovej práci či reálnu skúsenosť s postupmi bádania.
Hlavný cieľ projektu bol naplnený prostredníctvom čiastkových cieľov:
- podporou rozvoja kritického myslenia detí prostredníctvom zážitku, kde každá aktivita je postupným vedeckým krokom od definovania problému a stanovenia hypotéz až po zdôvodnenie identifikovaného výsledku;
- integrovaním vedy do výučby jazyka, podporou ich tvorivosti, kreativity i manuálnej zručnosti vytváraním si vlastných výstupov (robotov, robotických rúk) podporujúcich vnímanie vedy ako každodennej súčasti života a nie vecí nezaujímavých a nepredstaviteľných;
- kooperačnými a edukačnými aktivitami realizovanými spolu s mladými dobrovoľníkmi (počas jazykovej časti) a seniormi – dobrovoľníkmi (počas poobedňajších aktivít) posilňovalo sa v deťoch vnímanie statusu dobrovoľníctva ako zaujímavej a prínosnej aktivity pre všetkých zúčastnených;
- podporou medzigeneračného dialógu zapojením seniorov – študentov Univerzity tretieho veku do Detskej letnej jazykovej školy – vytvoril sa priestor pre hru a diskusiu medzi deťmi a aktívnymi seniormi;
- vytvorením reálnych možností dobrovoľníckej práce v procese realizácie vzdelávania boli k dobrovoľníctvu motivovaní aj mladí obyvatelia mesta Žilina;
- vydaním dvoch novín Detskej letnej školy, tlačovej správy bolo mesto Žilina prezentované odbornej i laickej verejnosti ako mesto podporujúce STEM vzdelávanie.
- VÝSTUPY PROJEKTU
Kvantitatívne výstupy projektu:
- zapojenie 72 žiakov do vzdelávania – 3 skupiny v 1.cykle, 3 skupiny v 2.cykle detí od 7 po 14 rokov rozdelených do skupín podľa veku a úrovne znalosti anglického jazyka;
- zapojenie 6 lektorov cudzích jazykov; 1 lektorky – didaktičky do procesu tvorby učebných materiálov špecifických pre cieľové skupiny a vychádzajúcu z bádateľsky orientovanej výučby;
- zapojenie 5 dobrovoľníkov – mladých ľudí ako spolulektorov vzdelávania;
- zapojenie 7 dobrovoľníkov zo Strojníckej fakulty ako spolulektorov odborných tém;
- vytvorenie 3 obsahov vzdelávania a 86 strán handoutov pre rôzne vekové skupiny detí participujúcich na výučbe;
- diplomy pre všetkých účastníkov na záver vzdelávania; vytvorenie 1 posteru DLJŠ;
- vytvorenie a tlač novín Detskej letne jazykovej školy pre každého účastníka vzdelávania, partnerov a dobrovoľníkov, 2 plagátov a programu; 1 tlačová správa
Kvalitatívne výstupy projektu:
- reálna skúsenosť detí, rodičov, lektorov, partnerov i dobrovoľníkov s bádateľsky orientovanou výučbou a aplikáciou STEM vzdelávania posilňujúcou vzťah k učeniu sa cudzích jazykov;
- rozvoj dobrovoľníctva, posilnenie medzigeneračného vzdelávania, komunikácie senior – junior;
- posilňovanie kritického myslenia;
- podpora dobrovoľníctva ako prirodzenej súčasti života mladej generácie;
- reálne zapájanie partnerov z praxe do výučby cudzích jazykov – Strojnícka fakulta.
- CELKOVÉ ZHODNOTENIE PROJEKTU
Výsledky projektu sú hodnotené prostredníctvom kvantitatívnych i kvalitatívnych ukazovateľov na základe spätnej väzby cieľovej skupiny – jej záujmom o tento druh vzdelávania počas letných prázdnin, spokojnosťou rodičov ale najmä novými znalosťami cudzieho jazyka. V prvý deň sa deti ponorili do sveta moderného strojárskeho priemyslu. V druhý deň bol hlavnou témou robotika a deti si zostrojili aj vlastnú robotickú ruku, mladšie deti kartónového robota. Aktivity v tretí deň ukázali deťom minulosť dopravných prostriedkov a skladanie autíčok z lega zožalo veľký úspech. Predposledný deň priniesol zaujímavosti zo zelenej budúcnosti dopravy. 3D tlačiareň vytvorila pre každé dieťa vlastné ozubené koleso ako symbol DLJŠ. A ako to už býva zvykom, na konci týždňa prebehla súťaž „Vedecký milionár“, ktorý preveril vedomosti detí z celého týždňa doplnený o vedecko-pohybové aktivity. Prekvapením bol elektromobil EDISON. Každý deň si deti pracujúce v malých skupinách pod vedením skúsených lektorov osvojili slovnú zásobu spájajúcu sa s danou témou ale využiteľnú v bežnom živote. Počet zapojených detí bol vyšší ako plánovaný. Z tohto pohľadu je možné konštatovať, že riešenie projektu bolo úspešné. Bohužiaľ sa nepodarilo otvoriť skupinu pre nemecký jazyk, i keď kooperácia s Gymnáziom Hlinská posilnila prepojenie výučby na univerzite so stredným a základným školstvom. Noviny z Detskej letnej školy a Fotografie je možné vidieť čítať na www.ucv.uniza.sk v sekcii Univerzitná škola jazykov.
DLJS DE plagat DLJS EN plagat 04_DLJS_program A4 FINAL
Fotodokumentácia (viď nasledujúce 4 link-y):