Akadémia Leonarda Da Vinci – letná jazyková škola s prvkami bádateľsky orientovanej výučby

Číslo zmluvy 588/2023
Názov projektu Akadémia Leonarda Da Vinci – letná jazyková škola s prvkami bádateľsky orientovanej výučby
Dátum konania projektu od 1.4.2023
Dátum konania projektu do 31.10.2023
Predkladateľ Žilinská univerzita v Žiline

Cieľom projektu bolo:
Hlavným zámerom projektu bolo podporiť rozvoj jazykových schopností žiakov základných škôl prostredníctvom implementácie inovatívneho vzdelávacieho programu, ktorý bol koncipovaný s dôrazom na výučbu cudzieho jazyka založenú na bádaní a efektívnom spojení vedeckých poznatkov s praktickými aplikáciami v reálnom živote. Taktiež sa projekt zameriaval na posilnenie zručností nových lektorov anglického jazyka ÚCV UNIZA prostredníctvom oboznámenia sa s bádateľsky orientovaným
prístupom k vzdelávaniu v cudzom jazyku a 1 dňovým workshopom. Podporili sme taktiež prirodzenú zvedavosť žiakov vo vzťahu k rôznym kultúrnym kontextom. Konkrétnym cieľom bolo podporiť spoluprácu a porozumenie medzi generáciami zapojením mladších a starších detí spolu s lektormi a reprezentujúcimi rôzne generácie. S cieľom podporiť záujem nielen o získavanie vedomostí v anglickom jazyku, ale aj o akademickú oblasť, sme rozvíjali aj základné kompetencie v oblasti vedy a techniky. Sme presvedčení, že je kľúčové dosiahnuť harmonickú rovnováhu medzi uvedenými kompetenciami a schopnosťou efektívne komunikovať v cudzom jazyku. Okrem toho však považujeme za kľúčové viesť deti aj k aktívnemu pôsobeniu v komunite a aktívnemu občianstvu, preto sme kládli dôraz aj na rozvoj sociálnych a občianskych kompetencií. V rámci projektu sme sa orientovali aj na špecifické ciele, ako napríklad rozvoj kognitívnych zručnosti a kritického myslenia u detí prostredníctvom inovatívnych pedagogických prístupov, vrátane zážitkového učenia. Projekt taktiež stimuloval zvedavosť a angažovanosť mladých dievčat v oblasti vedy a vedeckého snaženia, pretože si uvedomujeme, že ženy a dievčatá zohrávajú vo vede a technike dôležitú úlohu, a je potrebné ich v tom ešte viac podporiť.
Integrovaním vedy do výučby jazyka sa deti oboznámili s prírodnými javmi a zákonitosťami, podporila sa ich tvorivosť, kreativita aj manuálnu zručnosť, a to vytváraním si vlastných výstupov podporujúcich vnímanie vedy ako každodennej súčasti života, a nie vecí nezaujímavých a nepredstaviteľných.  Akadémia Leonarda da Vinci tiež podnietila rozvoj funkčnej gramotnosti detí v cudzom jazyku variabilnou prácou s písaným i hovoreným slovom aplikovanou v situáciách reálneho života. Rovnako podporila aj rovnosť príležitostí integráciou detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, a čo viac posilnila v deťoch vnímanie statusu dobrovoľníctva ako bežnej súčasti života komunity zaujímavej a prínosnej pre všetkých zúčastnených prostredníctvom kooperačných a edukačných aktivít, ktoré boli realizované spolu s mladými dobrovoľníkmi zo zahraničnej univerzity Leiria, Portugalsko (počas jazykovej časti) a seniormi – dobrovoľníkmi (počas poobedňajších aktivít), čo, ako sme už uviedli podporilo medzigeneračný dialóg. Program, ktorý ponúka Akadémia Leonarda da Vinci, spolu s jeho dôkladnou realizáciou, nielenže podporuje nadšenie detí pre osvojenie si cudzieho jazyka, ale tiež pestuje hlboký záujem o oblasť predmetov STEM s konečným cieľom rozvíjať ich intelektuálny potenciál v oblasti vedy a techniky. Pozitívny stimul matematickej zručnosti a základnej odbornosti vo sfére vedy a techniky spolu so schopnosťou efektívne komunikovať v cudzích jazykoch vytvára nové perspektívy sebarealizácie mladých i starších žiakov, a zároveň v nich podporuje priaznivý vzťah k vede a technike. Prostredníctvom hmatateľnej realizácie dobrovoľníctva v oblasti vzdelávania, ktorú umožnil grantový systém mesta Žilina, sme účinne prezentovali mesto ako subjekt, ktorý sa zaviazal k spoločenskej zodpovednosti napĺňaním filozofie „Learning Citites“ garantovanej UNESCOm a „Age-friendly cities“ garantovanú WHO. V Aleji absolventov Akadémie Leonarda Da Vinci sme sa deťmi oboznámili s významom stromov a prakticky si ukázali proces výsadby stromu, čím sme opätovne prispeli k zlepšeniu životného prostredia v meste. V rámci projektu sme pripravili aj jedinečnú interaktívnu výstavu, pozostávajúcu z 5 nástenných exponátov, prinášajúcich deťom i dospelým neopakovateľné zážitky. Počas návštevy výstavy sa mohol každý návštevník za pomoci moderných technológii stať na chvíľu súčasťou Akadémie Leonarda Da Vinci.

Záverečné zhodnotenie projektu a popis využitia finančných prostriedkov:
Na Akadémii Leonardo Da Vinci dokopy aktívne participovalo 48 účastníkov v jednotlivých vekových kategóriách. Projekt si kládol za cieľ podporiť rozvoj jazykových schopností žiakov základných škôl prostredníctvom implementácie inovatívneho vzdelávacieho programu, ktorý bol koncipovaný s dôrazom na výučbu cudzieho jazyka založenú na bádaní a efektívnom spojení vedeckých poznatkov s praktickými aplikáciami v reálnom živote. Tieto metódy umožnili účastníkom aktívne sa zapájať do vzdelávacieho procesu, a tým nielenže rozvíjali svoje zručnosti komunikovať v cudzom jazyku, ale aj rozvíjali schopnosť kooperácie, práce v tíme, a tiež schopnosť riešiť reálne problémy. Podporili sme taktiež prirodzenú zvedavosť žiakov vo vzťahu k téme vesmír, a tiež záujem o rôzne kultúrne kontexty. Prehĺbili sme tiež medzigeneračný dialóg a vzájomné porozumenie. Pridelené finančné prostriedky boli použité v súlade s podaným grantom. Použité boli tak, aby vytvárali tvorivý priestor pre diskusiu a vlastné bádanie. Zakúpený bol:
– materiál na jazykovú výučbu;
– materiálu na vedecké pokusy – špecifického materiálu nevyhnutného pre zabezpečenie výučby a pokusov (špongie, temperové farby, múka, vodná pištoľ, vajcia, koreniny, šumivé tabletky, špajdle, elektro súčiastky, potenciometre, guľôčkové ložiská, magnetky, …);
– tlač podporných učebných textov a materiálov, tlač veľkoformátových posterov zameraných na predchádzajúce rožníky Leonardovej akadémie s rozšírenou realitou;
– nápojov a odmien pre deti;
– stromov ako symbolu 10.ročníka letnej jazykovej školy.

Mediálne výstupy

MY ŽILINA – 19. júl 2023 – článok
Žilina SP 21 Spravodajský portál 21. storočia – 24. júl 2023 – článok
UNIZA web / FB / IG – 19. júl 2023 – článok
FB Cudzie jazyky na UNIZA – 4. júl 2023 – video príspevok
FB Cudzie jazyky na UNIZA – 12. júl 2023 – video príspevok
ÚCV web – jún – október – oznamy, článok, prihláška

Galéria

Sadenie stromov v Aleji absolventov Akadémie Leonarda Da Vinci

Dokovacia stanica – lopta ako vesmírna loď, ktorá sa premiestňuje z jedného dokovacieho miesta na druhé – aktivita podporujúca kooperáciu detí. Skupina Veteráni – proces tvorby roveru podľa pripravených
pracovných listov (v anglickom jazyku) poháňaný magnetom.

veľkoformátová tlač – obrázky z aktivít Leonardovej akadémie s
rozšírenou realitou

Tvorba pozičných svetiel na raketoplán podľa pripraveného
videoinputu a pracovných listov (v anglickom jazyku).

Vystreľovanie rakety do vesmíru akceptujúce diskutované
fyzikálne zákony podľa pripraveného postupu v pracovných listoch v anglickom jazyku.