156/2015-OKŠCRMR/2015
Vďaka podpore mesta Žilina sa nám podarilo skvalitniť vybavenie Snoezelen miestnosti, ktorá sa nachádza v Regionálnom centra autistov v Žiline – Bánovej. Jej využitie je prínosom pre žiakov školy i škôlky pre žiakov s dg.autizmus, pre klientov zariadenia soc. služieb a i pre externých klientov z centra špec.pedagog.poradne. Konkrétne sme zabezpečili tapacírovanie oboch dverí v miestnosti, aby mohla terapia prebiehať nerušene. Nákup materiálno technického vybavenia ako toner, kancelárske pomôcky, terapeutická pomôcka – space projektor tvoria súčasť celkového terapeutického procesu.
Autorka projektu Mgr.Oľga Klimeková z nášho centra odišla, preto bolo nevyhnutné doškoliť dvoch terapeutov. Aktuálne terapiu realizujú snoezelen terapeuti: Mg.Ivany Vojtašová a Mgr.Peter Dorčík.Terapia je veľmi obľúbená pre jej individuálne nastavenia, aktivizáciu zmyslov a pre jej aktérov, ktorí ju propagujú a sú nesmierne zanietení vo svojej práci.Pre príklad uvádzam modelový vzor jednej skupinovej snoezelen hodiny v MŠ spolu s fotografiami z prerábania miestnosti i z terapií.
Snoezelen hodina
Téma: Horúci deň na pláži
Obdobie realizácie: jún
Pomôcky:
– slnko z papiera podsvietené baterkou zavesené na strope
– dekoračná sieť zavesená na stene, na nej rybky z papiera
– na zemi detský nafukovací bazén alebo nádoba naplnená vodou
– na zemi veľký igelit, piesok,
– mušle, kamene, formičky do piesku, hrabličky, plastové vedierka
– audioprehrávač – zvuky šumiaceho mora
– aromalampa s vonným olejom Morský vánok
– lehátka, deky, osušky
– slnečník
– kolesá na plávanie, rukávy na plávanie, malá pumpa, nafukovací balón
– maketa lode z kartónu( môže byť pripevnená o stoličky), kormidlo, námornícka čiapka
– kokosový olej
– hojdacia sieť
– ventilátor, alobal( nastrihané pásiky alobalu priviazané k ventilátoru)
– loďky z papiera
– plážová taška, plavky, slnečné okuliare, opaľovací krém, osuška, klobúk, šiltovka
– zmrzlina,nanuky
– exotické ovocie, citrusy, ovocné džúsy
– odšťavovač
– soľ
– slamky, kocky ľadu
– temperové farby, štetce
– obrázky morských živočíchov( ryby, raky, chobotnice,…)
- ČASŤ (5 – 10 min.)
Orientácia v priestore
– príchod do miestnosti
– nechať deťom čas na to aby si v priestore našli svoje miesto
– previesť ich miestnosťou a ukazovať čo všetko sa v nej nachádza
- ČASŤ (30- 40 min.)
Aktivity (výber závisí od preferencií konkrétneho dieťaťa)
- Hry s pieskom
– hľadanie schovaných mušlí v piesku, počítanie mušlí, triedenie podľa veľkosti, tvaru
– presýpanie piesku z nádoby do nádoby
– odtláčanie rúk, mušlí a iných predmetov do piesku
– kreslenie a písanie do piesku
– hra s formičkami, robenie „pieskových“ koláčov
– stavanie hradov
– chôdza po piesku bosými nohami
- Hry s vodou
– lovenie kameňov a mušlí z vody(rukami, sitkom)
– prelievanie vody, prenášanie vody z bazéna do inej nádoby
– púšťanie papierových lodiek, poháňať ich pomocou ventilátora, alebo vlastného dychu
– robenie vĺn vo vode
– namáčanie nôh do vody
- Pohybové hry
– hádzanie balóna, kotúľanie balóna
– napodobňovanie plávania
- Hry s predmetmi
– nafukovanie balóna, kolesa pumpou alebo ústami
– hádzanie a kotúľanie balóna
– balenie vecí na pláž(vybrať z predmetov čo si treba zbaliť do tašky ak ideme na pláž)
– rozdeľovanie morských živočíchov
- ČASŤ (5-10 min.)
Relaxácia (môže byť zaradená v ktorejkoľvek časti v prípade ak dieťa potrebuje oddych)
– oddych na lehátku, deke
– natieranie kokosovým olejom, masáž
- ČASŤ (15 min.)
Ochutnávanie
– ochutnávanie potravín
– robenie ovocných džúsov pomocou odšťavovača, vytláčanie pomarančov
– hry s ľadovými kockami
5 ČASŤ (15 min.)
Tvorenie
– maľovanie mušlí a kameňov temperovými farbami