11. ročník medzinárodného festivalu FEST ANČA 2018

Jedenásty ročník medzinárodného festivalu animácie Fest Anča 2018 sa konal 28.6. – 1.7. 2018 v Žiline, zaznamenal stabilizovanú účasť 7 500 divákov pri percentuálnej obsadenosti kinosál viac ako 75 percent. Festival tradične začal vo štvrtok ráno, projekciami pre detského diváka a časťou industry programu so zameraním na výrobu storyboardov v animovanom filme s účasťou domácich a zahraničných profesionálov pod lektorským vedením Barbary Slade a Davida Buntinga.

Festival oficiálne otvoril ceremoniál, ktorý sa konal 28. 6. 2018 v priestoroch žilinskej Novej Synagógy. Jedenásty ročník pokračoval v kvalitatívnom rozšírení programu z minulého roka – pridanie nových festivalových priestorov – Telky v meste na Hlinkovom námestí a Bábkového divadla v Žiline a optimalizáciou návštevnosti, premietacích priestorov a zásahov architektov.

Medzi festivalové priestory a projekčné sály patrili tie na Stanici Žilina-Záriečie, Artforum Žilina, Nová Synagóga, Kontajner, priestory Telky v meste na Hlinkovom námestí a Bábkového divadla v Žiline. 3 výstavy boli realizované na poschodí Novej Synagógy.

Pre detského diváka bol vyčlenený prvý deň festivalu (28. 6. 2018). Organizátori sa zamerali na materské a základné školy v žilinskom regióne a žiakom umožnili zmysluplne tráviť posledné dni školského roka sledovaním súťažných a nesúťažných projekcií s domácou a zahraničnou animovanou tvorby. Ocenenie Anča Kids Award opäť udeľovala detská porota zložená zo samotných účastníkov.

Festival vo svojom programe v roku 2018 predstavil niekoľko významných hostí a za ich osobnej účasti aj výbery z ich tvorby – Kojiho Yamamuru a Theodora Usheva. Ročník 2018 bol orientovaný na tematický fokus Propaganda.

V roku 2018 pokračoval tiež piatym rok program zameraný na videohernú tvorbu jej propagáciu a vzdelávanie v oblasti jej vývoja Fest Anča Game Days. Počas Game Days organizoval festival po tretí raz aj Game Jam, ktorého cieľom bolo v priebehu 48 hodín v náhodne zostavených tímoch vytvoriť funkčné prototypy digitálnych hier. Nesúťažný program organizátori zamerali na mapovanie histórie ale aj na progresívne trendy v oblasti animovaného filmu. Festival ďalej realizoval workshopy, master classy, prezentácie, diskusie, koncerty, aby poukázal na synergiu medzi príbuznými druhmi umenia.