Kiosk – festival odvážneho diváka_Invázie

Číslo zmluvy 485/2024
Názov projektu Kiosk – festival odvážneho diváka_Invázie
Predkladateľ Truc sphérique
Konkrétny dátum konania projektu 25.7.2024 – 28.7.2024

Cieľom projektu bolo:
Hlavným zámerom bolo obrazne povedané zmierenie. Tému Invázií, sme si vybrali aj pre veľké politické a spoločenské protesty, ktoré rezonovali a žiaľ dodnes rezonujú vo verejnom priestore a neochota oboch skupín, hľadať spoločnú reč. Našim zámerom bolo prijať cudzorodosť, pochopiť, ukázať ju a zmieriť sa, že to cudzie, čo nás stále ohrozuje tu je a bolo prítomné od počiatku a je to práve tá entita, ktorá nám dáva slobodu. Dlhodobým zámerom je meniť vnímanie nezávislého umenia, ako prvku ktorý dokáže aktuálne reagovať na silné podnety zvonka, ukazovať riešenia,
nachádzať nové spôsoby spracovávania týchto výziev dnešným človekom. Preto sa festival neuzatvára do divadiel, ale aj tento rok vyšiel von, medzi divákov – ku ich domovom, na sídliská, do prírody, námestia, … Invázia vlastne výborne vyjadruje aj ostatné dopady festivalu – cez rôzne intervencie, obrátené uvažovanie o divadle a divadelnosti, posúvanie zazívaného spôsobu vnímania známych vecí sa nám jedná o prijatie mesta a miesta kde žijeme, ako priestoru na hru, slobodné vyjadrenie sa, akceptáciu iných spôsobov jeho užívania a hlavne primätie obyvateľov, nech ho užívajú ako ho cítia.

Záverečné zhodnotenie projektu a popis využitia finančných prostriedkov:
Festival sa snažil využiť, pochopiť, ukázať multikultúny potenciál Žiliny a práve skrz neho ukázať, že aj my sme vlastne stvorený z cudzích prvkov. Aj  keď sme tento cieľ chápali veľmi obrazne, rovnako sme v skrytu duše dúfali, že niektoré projekty / divadlá ukážu na skutočnosť, že sa vlastne nie je čoho báť. Samozrejme, jedná sa o nemerateľné ciele, takže reálne nevieme povedať, že sme oslovili toľko a toľko ľudí. Ale vieme, že na festivale spolupracovalo 47 mladých dobrovoľníkov zo Žiliny a okolia, v rámci festivalu vystúpilo okolo 80 umelcov a konali sa desiatky akcií, množstvo z nich aj vo verejnom priestore. Odhadom sme mali 250 predaných lístkov, ktoré boli určené hlavne obyvateľom Žiliny. Preto si myslíme, že sme dokázali zapojiť množstvo lokálneho publika a k nejakým pozitívnym stretom došlo. Čo je pre nás potešujúce, že sme dokázali vytvoriť štyri projekty určené priamo a občas aj jedinečne pre festival. Dve sa zameriavali na špecifikum mesta a dve skúmali celoslovenské fenomény. Ale predsa len máme rest ktorý sa nám nepodarilo naplniť, Vytvoriť projekt pracujúci priamo s lokálnym multikultúrnym fenoménom a vytvorenie uceleného umeleckého diela, ktoré by bolo reprízovateľné aj viac krát. Vznikol jeden happening v tržnici, ktorý pracoval s jej históriou, ale ten nešiel ani do hĺbky, ani nie je reprízovateľný. Prostriedky z gratovej schémy mesta Žilina, sme použili na realizáciu diel určených pre Žilinu, ktoré vznikli na základe Open callu (Samčo brat dážďoviek: Vlčica), alebo priamo na zákazku festivalu (MFK Bochum: Sonic Highway).

Mediálne výstupy

Falsh Art – 06/24 – banner a reklama – fleshart.sk
DennikN – 07/24 – Banner na webstranke – dennikn.sk
ArtTalk – 07/24 – Banner – www.arttalk.sk
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG – 6.8.2024 – Recenzia na festival v nemecku
Mloki – 08/24 – Reportáž z festival – https://mloki.sk/kiosk-2024-svoboda-a-autenticnost-v-kulturnim-prostoru/
Mloki – 08/24 – Recenzia na festival – https://mloki.sk/chovejme-se-prirozene-ne-jako-prirozeni/
A2 – 08/24 – Recenzia na festival https://www.advojka.cz/archiv/2024/17/blizka-setkani-tretich-druhu
Kapitál – 08/24 – Recenzia na festival – https://kapital-noviny.sk/jemna-kioskova-invaze/

Galéria