Montessori- vzdelávanie pre všetkých

Číslo zmluvy: 94/2019- OKŠCRMR/2019
Názov projektu: Montessori- vzdelávanie pre všetkých
Dátum konania projektu: 18.6.2019
Predkladateľ: Zuzana Bikárová

Cieľom projektu bolo: Cieľom bolo inkluzívne začleniť deti so špecifickými potrebami do kolektívu rovesníkov, aby sa mohli lepšie rozvíjať ich sociálne zručnosti a vyhli sa tak vyčleneniu zo spoločnosti, a tiež aby vďaka pedagogike Montessori mohli byť v čo najväčšej možnej miere rozvinuté ich vlastné kognitívne schopnosti. Myšlienkou bolo sprístupniť vzdelávanie, ktoré sa kvôli cenovej náročnosti pomôcok stalo vzdelávaním pre vyššie vrstvy, aj bežným rodinám s deťmi so špeciálnymi potrebami a príprava inklúzii priateľského prostredia v rámci komunity.
Záverečné zhodnotenie projektu a popis využitia finančných prostriedkov.: Počas 6 a polky 7 mesiaca sme sa venovali vyhľadávaniu detí so špeciálnymi potrebami, ktoré by sme mohli do projektu zapojiť a venovali sme sa osobnej príprave rodín. Na konci 7 mesiaca sme pripravili rodiny na zapojenie týchto detí do skupín a už počas konca 7 a celého 8 mesiaca boli súčasťou našich vzdelávacích aktivít formou denných letných táborov o ktoré bol veľký záujem zo strany rodičov týchto detí. Ako jeden otecko 8 ročného chlapčeka so sémanticko-pragmatickým syndrómom povedal- aspoň raz nech si zažije čo je to ten tábor… A tak sme miesto 1 hodiny týždenne pracovali podľa povahy oslabenia dieťaťa od 20 hodín týždenne až po 40 hodín týždenne. Napriek tomu, že poznáme účinky tejto pedagogiky sme boli neuveriteľne prekvapení z toho pozitívneho skoku vo vývine týchto detí, keďže bolo leto tak sme podľa princípov tejto pedagogiky chodili na výlety a učili sa o svete priamo v svete. Celkovo sme v priebehu 5 týždňov denných táborov pracovali s jedných chlapčekom so sémanticko- pragmatickým syndrómom a zníženým intelektom, ktorý navštevuje špeciálnu školu, jedným chlapčekom so sémanticko- pragmatickým syndrómom a oneskoreným vývinom reči ktorý v septembri nastúpil do bežnej škôlky, jedným chlapčekom so sémanticko-pragmatickým syndrómom ktorý v septembri nastúpil do špeciálnej školy, dve dievčatká s poruchou správania- obe nastúpili do bežnej škôlky, jedno dievčatko s oneskoreným vývinom- tiež nastúpilo v septembri do bežnej škôlky a jedným chlapčekom s podozrením na dyspraxiu, ktorý v septembri nastúpil do bežnej základnej školy. Tieto deti sme pripravili buď na vstup do bežnej základnej školy/ škôlky, alebo sme ich aspoň zaradili do bežného kolektívu a od septembra pokračujeme v spolupráci s týmito rodinami formou krúžkov Montessori aj po ukončení tohoto projektu.

Mediálne výstupy:
Fb stránka O.Z. – 6-7 mesiac – oznam o začatí nových kurzov
web stránka O.Z. – 7-8 mesiac – oznam o táboroch a krúžkoch
Priestory O.Z. – 6-11 mesiac – plagáty o aktivitách so zapojením mesta Žilina