Kiosk, festival nového slovenského divadla a tanca

Deviaty ročník festivalu nového slovenského divadla a tanca Kiosk, sa uskutočnil 28. – 31. júla 2016 v kultúrnom centre Stanica Žilina-Záriečie, v priestoroch Novej synagógy Žilina a v Bábkovom divadle Žilina. Festival zahájil intenzívny tvorivý workshop (18.-28. 7. 2016) a symbolicky ho uzavrelo udeľovanie ocenenia Počin [Poučn] za svetelný dizajn festivalových predstavení. Témou festivalu bol Pátos, týkajúci sa slovenského nezávislého divadla a tanca. Hlavný program festivalu pozostával z formálne i obsahovo rôznorodých projektov nielen zo Slovenska, ale tvorených aj v zahraničí, napríklad v Čechách, Belgicku, Švajčiarsku či Francúzsku, niektoré z nich boli na Slovensku uvádzané po prvýkrát. Z dvanástich predstavení hlavného programu sme uviedli 6 slovenských premiér. Hlavný program tvorili predstavenia: Compagnie TDU a kol.:La Chute du Paradis, zoskupenie Med a prach: Krása a hnus, Karine Ponties, Guillaume T. Fromentin: Tancujúce telo a svetlo, Miroslav Tóth: Tyč, Tanečná spoločnosť Artyci / Milan Kozánek: Pure, Divadlo D´EPOG: Vše co je krásné, rozmnožit má se, ME-SA, Andrej Petrovič: L / One of the Seven, Eva Klimačková, Laurent Goldring: Times to be opened (the perception of), Petra Fornayová: Opernball, Jiří Suchánek, Miroslav Tóth, Stanica a deti: DTBZ, Anton Lachky Company: Side Effects, Jaro Viňarský: Butticula – Figúry blázna Okrem dospelého diváka festival kždý rok nevynecháva ani diváka detského, ktorému ponúklo predstavenie Divočiny od zoskupenia Odivo. Tohtoročnou témou festivalu bol Pátos, čo bolo námetom pre festivalové diskusie. Ambíciou bolo sledovať formy zobrazenia pátosu, nie však v estetickej, ale skôr vo významovej rovine. Ako sa narába s pátosom a či je súčasné divadlo a tanec schopné reflektovať pátos v spoločnosti inak a reflektovať ho inak ako opäť pátosom. Tradične sa pri festivale konal aj projekt Inhabiting the space, originálna a jedinečná iniciatíva festivalu Kiosk ako improvizácia štyroch performerov (Jaro Viňarský, Kamil Mihalov, Matthew Rogers a Lucia Kašiarová). ItS interaktívne zapája diváka vo verejnom priestore a poskytuje možnosť vyjadriť sa a reagovať na tému a prebiehajúcu atmosféru festivalu cez bezprostrednú interakciu medzi umelcami a divákmi. Program ponúkal účastníkom festivalu aj možnosť zúčastniť sa ďalších kreatívnych foriem ako súčasť sprievodného programu – ranné diskusie s účinkujúcimi a divákmi, výlet na Zrakovú pyramídu v Súľove, premietanie tanečných filmov, workshop tvorby bábkového divadla pre deti i dospelých, prezentáciu novovzniknutej Platformy pre súčasný tanec (PlaST), koncert, možnosť participovať na vznikajúcom predstavení amerického tanečníka Matthewa Rogersa, tanečné párty či možnosť zacvičiť si pilates medzi jednotlivými predstaveniami. Môžeme konštatovať, že program kultúrnu verejnosť zaujal, viaceré predstavenia boli vypredané ešte pred začiatkom festivalu.
Kiosk upriamuje pozornosť aj na technickú časť divadelného umenia, ktorá je často prehliadaná alebo nedocenené. Festival udeľuje cenu za svetelný dizajn POČIN [POUČN], ocenenie za svetelný dizajn udelený pri festivale Kiosk. Cenu tento rok získal Yann Le Bras za svetelný dizajn k predstaveniu Times to be opened od Evy Klimačkovej a Laurenta Goldringa. Už tradične sa v týždni pred festivalom konal intenzívny workshop, tentokrát so zameraním na spoluprácu pohybu a svetla, s názvom Tancujúce telo a svetlo. Jeho lektormi boli členovia belgického uznávaného zoskupenia Dame de pic – choreografka Karine Ponties a svetelný dizajnér Guillaume Toussaint Fromentin. Výstupom festivalu bolo predstavenie s rovnakým názvom, ktoré bolo plnohodnotnou súčasťou hlavného programu. Festival je primárne priestorom pre experiment, umelecký risk, žánrový presah, provokáciu, pričom však nezľavujeme z kvalitatívnych kritérií. V slovenskom prostredí zdanlivo riskantný krok sa však ukazuje ako životaschopný a opodstatnený. Festival v Žiline si už počas deviatich rokov existencie získal svojich divákov, opäť pritiahol najmä mladú a strednú lokálnu generáciu, ale aj divadelných priaznivcov a profesionálov zo Slovenska, Čiech, ale aj Maďarska a Poľska. Na festivale Kiosk 2016 spolupracovalo v hlavnom programe 118 umelcov a ich spolupracovníkov, v sprievodnom programe 29 odborníkov, diskutérov, lektorov a profesionálnych performerov. Projekt Kiosk 2016 realizoval tím 19 organizátorov, 10 technikov a 21 dobrovoľníkov. Hlavný program navštívilo približne 1300 divákov zo Slovenska i okolitých krajín, do workshopu sa zapojilo 21 účastníkov. Návštevnosť sprievodného programu nie je celkom merateľná, nakoľko mnohé akcie boli v exteriéri a zdarma, odhadujeme ju približne na 800 divákov. Vďaka propagácii a následným mediálnym výstupom (články, reportáže v odborných časopisoch a celoslovenskom denníku) sa o súčasnom nezávislom divadle a tanci dozvedela široká verejnosť. Na základe záujmu divákov o festival a reakcií návštevníkov považujeme projekt Kiosk 2016, festival nového slovenského divadla a tanca za úspešný, zmysluplný a prínosný nielen pre slovenskú divadelnú komunitu, ale aj pre žilinskú kultúrnu verejnosť a mesto Žilina, ktoré sa nepochybne na prelome letnej sezóny stáva centrom divadelného diania na Slovensku. Prehliadka Kiosk 2016 bola zároveň súčasťou programu Žilinského kultúrneho leta a obohatila tak letnú kultúrnu ponuku v regióne.
Podrobnejšie informácie možno nájsť na webstránke festivalu : www.kioskfestival.sk

Barbora Uríková dramaturgia festivalu KioSK Stanica Žilina-Záriečie

Kiosk 2016_foto